תקנות עובדים זרים קובעות במפורש כי מחובת המעסיקים לדאוג לתנאי מחיה הולמים עבור האזרחים הזרים שעובדים אצלם, יחידת האכיפה ברשות האוכלוסין, אוכפת את התקנות באופן אגרסיבי ומגישה כתבי אישום נגד מעסיקים עבריינים.
בתחילת השבוע, (8.1.25) פורסם כי יחידת האכיפה ברשות האוכלוסין, ביצע אכיפה במגורים של עובדים תאילנדים המועסקים בישראל בענף החקלאות.
פקחי היחידה ,תיעדו מציאות קשה של דירה צפופה באזור המרכז, המזכירה תנאי כליאה קשים במדינת עולם שלישית. העובדים הועברו למגורים בתנאים הולמים על-ידי אנשי רשות האוכלוסין ויש לצפות כי יוגשו כתבי אישום חמורים כנגד המעסיק.
במיוחד בימים אלה, למעסיקים רבים בענפים שונים, אצה הדרך להביא עובדים זרים ממדינות שונות. אך מעסיקים רבים כלל אינם מודעים לעלויות, לסכנות ולכך שמחובתם על פי חוק לדאוג למגורים הולמים עבור העובדים הזרים שלהם. רוב המעסיקים כלל לא יודעים מהם תנאי הסף אותם מחייב החוק – וכידוע – אי ידיעה אינה פותרת מעונש.
מי מגדיר את התקנות?
תקנות עובדים זרים (איסור העסקה שלא כדין והבטחת תנאים הוגנים) (מגורים הולמים), תש"ס – 2000, קובעות מהם התנאים הנאותים – כלומר, מהן הדרישות המינימליות שעל המעסיק להעניק לעובדיו הזרים, מבחינת דיור. ונדגיש – לפי כל נהלי רשות האוכלוסין, למעט נוהל "מומחים"- על המעסיק לדאוג למגורים עבור העובדים הזרים שהוא מעסיק בישראל, מהיום בו הם נוחתים בישראל ועד 7 ימים לאחר שהעובד סיים את עבודתו אצל המעסיק (כולל עובד שהתפטר!).
אז מהם מגורים הולמים אותם מחוייבים המעסיקים להעניק על פי חוק?
1 | למבנה בו מתגוררים העובדים תהיה גישה נאותה והוא יופרד ממקום ביצוע העבודה.
2 | שטח הלינה- לכל עובד יהיה לפחות 4 מ"ר נטו – וזאת בנוסף לחדרי שרותים, מקלחות, מטבח, חדר אוכל, חדר ארונות או ארונות קיר.
3 | לא ישוכנו בחדר אחד יותר מ-6 אנשים כאשר לכל עובד תהיה מיטה פרטית וכלי מיטה.
4 | לכל עובד יהיה ארון בגדים אישי או תא נפרד בארון, בנפח של 0.5 ממ"ק. לארון יהיה מנגנון נעילה.
5 | המגורים יהיו מאווררים ומוסקים באמצעים חשמליים בלבד (מיזוג אוויר ו/או הסקה חשמלית לחורף בכל חללי המגורים).
6 | במגורים יוצב מטבח בשטח של 4 מ"ר לפחות, בהתאם למספר העובדים הגרים בדירה. במטבח יהיו לכל הפחות- כיור 1 לכל 8 עובדים, משטח עבודה וארונות אחסון, חיפוי חרסינה או קרמיקה מעל הכיור, מערכת כיריים לכל 8 עובדים, כלי אוכל לפי מספר העובדים, מקרר לאחסון מזון לפי יחס של 80 ליטר לכל עובד, מכל סגור לאחסון אשפה.
7 | חדר אוכל / אזור אכילה- לפי שטח מינימלי של 1.5 מ"ר לעובד ובו שולחנות מצופים, מקום ישיבה נפרד לכל עובד, חדר האוכל לא ישמש כחדר שינה.
8 | שרותים- בתוך המגורים או בצמוד אליהם, כולל אסלה וכיור לכל 8 עובדים. ציוד סניטרי תקין. על השרותים להיות מאווררים.
9 | מקלחות– בתוך המגורים או בצמוד אליהם. לכל 8 עובדים מקלחת אחת עם מים חמים וקרים. דודי המים מתואמים להספקת כמות מים חמים מינימלית של 30 ליטר לכל עובד, או מתקן חימום חשמלי מהיר לכל מקלחת. המקלחות מאווררות ומוסקות באמצעים חשמליים בלבד.
10 | כביסה– במגורים יהיו סידורי כיבוס וייבוש. בדירה בה 6 עובדים ומעלה- תהיה מכונת כביסה.
11 | מים– אספקת מי שתיה מהרשות המקומית.
12 | ביוב– חיבור המגורים למערכת ביוב ציבורית.
13 | מניעת מפגעים ותחזוקה שוטפת– הדברה ממזיקים באופן קבוע, תקינות צנרת אינסטלציה ומניעת דליפות ונזילות, תחזוקה כללית של המבנה, איסוף וסילוק אשפה, אמצעי כיבוי שריפות.
14 | תאורה– בכל חדרי המגורים והשירות תותקן תאורה חשמלית ובכל חדר יהיה שקע חשמלי אחד לפחות. במטבח- 3 שקעים לפחות – מוגנים מפני התחשמלות. סביבת המבנה תהיה מוארת בלילה.
15 | הנחיות בכתב– במגורים יוצג מידע כתוב בשפת העובדים וכן בשפה העברית, ובו פירוט בנוגע לשימוש במתקני המבנה, הוראות בטיחות וכללי זהירות.
אז איך משכנים את העובדים הזרים באופן הולם, פשוט, משתלם וללא סיכון?
כבר למעלה מעשור ש-HUMI GROUP בונה ומתחזקת פתרונות מגורים הולמים לעובדים זרים בכל רחבי הארץ. HUMI היא החברה הגדולה והמובילה בענף והיא מעניקה לחברות וארגונים את Working & Living In Israel – שירות ייחודי המגן עליהם מפני אי-עמידה בתקנות עובדים זרים. שירות Working & Living In Israel מוריד מהחברות את כל כאב הראש הנובע מהמעקב אחר רגולציה משתנה והטיפול השוטף בעובדים ובנכסים. ב-HUMI אנו מפעילים עבור לקוחותינו אך ורק נכסים העומדים בדרישות התקנות והחוק (בפרשנות מחמירה), ואנו מבצעים באופן שוטף את כל התחזוקה וההתאמות הנדרשות. HUMI פועלת ללא הפסקה על מנת לוודא כי רווחתם של העובדים נשמרת וכי המעסיק עומד כל הזמן בכלל חובותיו כלפי העובדים וכלפי הרשויות.
נדגיש, כי אי-מילוי אחר תנאי החוק בהעסקת עובדים זרים – הינו עילה להליכים פליליים ואזרחיים כנגד המעסיק ולפיכך היערכות נכונה ומקצועית, מונעת הסתבכויות יקרות ומיותרות.
ונסיים בנימה חיובית.
מעבר לחוקים, הרגולציה העונשים והכנסות, אנו ב-HUMI מאמינים שעובדים שנהנים ממגורים באיכות גבוהה, הם פשוט עובדים טובים ונאמנים יותר. ההשקעה בשיפור איכות החיים והמגורים של העובדים מחזירה את עצמה, כך שבסופו של יום, כשעושים את זה נכון, יעיל, בהתאם לחוק ובלי כאב ראש, זה עובד לטובת המעסיקים.
מוזמנים ליצור קשר ולהתייעץ.
עידן פרקש
מנכ"ל HUMI GROUP
מפעילת Working & Living In Israel
עו״ד רביב סיון
מנהל תחום הגירה ותעשיה
HUMI GROUP
קישורים:
- רשות האוכלסין והגירה: https://www.gov.il/he/pages/news-enforcement-7125
- פספורט: https://passportnews.co.il/article/194362